Diumenge, 30 de novembre de 2014
ENTREVISTA
José Antonio Marina: "El nen obeeix a qui
li comunica respecte"
El filòsof i sociòleg presenta el seu últim llibre, 'La recuperació de l'autoritat' |"Han d'aprendre el principi de realitat: veuras alguns dels teus desitjos frustrats"
El
filòsof i sociòleg José
Antonio Marina va
presentar ahir a Barcelona el seu últim llibre, 'La recuperació de
l'autoritat' (Ed. Versàtil). Un
tema que li ocupa i preocupa per la falta
de respecte que
detecta a l'interior de les famílies, les aules i els centres de
treball. Analitza
el nefast del món permissiu que hem muntat per als nostres fills i
adverteix la necessitat de reformular
la llibertat que
va provocar que les llars es desbordin. Ofereix
una ajuda:www.universidaddepadres.es . A
la portada, una nena es tapa les orelles i tanca els ulls.
Què és el que no volen sentir ni veure?
Ni ordres ni indicacions. Els nens d'avui repeteixen molt el 'no', per això és tan comú el de "és que no em sents?", Que vol dir "és que no m'escoltes!".
La cultura de la permissivitat és invisible?
Com una serralada enfonsada: només hem vist crestes. Si jo li pregunto si té alguna cosa a veure l'augment del consum opulent amb el de nens hiperactius, vostè em dirà que no. Però si.
La crisi d'autoritat no ha estat casual. En absolut. Reclamem la recuperació d'autoritat però no sabem quina. ¿Quina autoritat? Doncs la responsable, no la patriarcal ni la que va néixer amb la Il·lustració i la fallida d'elements ("és així perquè ho dic jo").
A quin tipus de persona obeeix millor l'infant?
Aquell en el qual reconeix no el poder sinó l'autoritat, aquell que veu que emana excel·lència, que potser no vol manar sinó que, simplement, comunica respecte.
Caldrà deixar de pressionar als mestres.
És clar. Han arribat al seu límit d'aclaparament, igual que els pares. Cal preparar-los per la capacitat de resposta: el mercat de la droga van a tenir aquí igual, aquí davant. 'Eduquem la seva manera de reacció davant d'ella! Vaig tenir una reunió interessantíssima amb pares de múltiples cultures: tots volien el mateix per als seus fills!
I tots anaven tan desorientats?
Ho tenen més clar les societats que encara estan en fase autoritària, però, desgraciadament, perquè allà no tens opció. Són molt resultons educativament: aclareixen les incògnites com ningú.
El pediatre francès Aldo Naouri defensa que nostres fills "no ens ho recriminaran. Ens donaran les gràcies".
En això té raó. També diu: "Si vols que el teu fill sigui demòcrata, educa'l de manera feixista. Si vols que el teu fill sigui feixista, educa'l democràticament". Aquí es va passar una mica ...
Això equival a dir que la frustració ens fa més feliços.
Per ser més feliços han d'aprendre el principi de realitat: veuras alguns dels teus desitjos frustrats i sabràs que conviure amb això és condició de la vida humana. En cas contrari, el jove davant la frustració escollirà un dels dos camins: la frustració m'enfonsa i per tant em deprimeixo o la frustració m'irrita i per tant agredeixo.
Desmenteixi un mite.
Que els homes naixem lliures. Això és totalment fals. Tampoc es neix amb voluntat! Naixem dependents i en tot cas ens costa alliberar-nos de moltes coses: les nostres pors, passions, ignoràncies, mandres ... l'infant ha d 'aprendre' a ser lliure.
Les seves frases són provocadores: "Cal eliminar la psicoanàlisi de les escoles".
I "quan el seu nen compleixi 13 anys deixi de preocupar-se per les seves notes, preocupi's pels dels seus amics". Segons sigui aquest nucli d'amics, així s'encaminarà el seu fill.
Marina, catedràtic i doctor honoris causa, confessa que el van educar "molt estrany": col·legi gratuït, fèrria disciplina, afecte i incentius. Cita a Arendt i manté que és millor manar i obeir per convicció (seducció) que per coacció (tirania). I que aquesta màxima serveix per a nens i adults.
Què és el que no volen sentir ni veure?
Ni ordres ni indicacions. Els nens d'avui repeteixen molt el 'no', per això és tan comú el de "és que no em sents?", Que vol dir "és que no m'escoltes!".
La cultura de la permissivitat és invisible?
Com una serralada enfonsada: només hem vist crestes. Si jo li pregunto si té alguna cosa a veure l'augment del consum opulent amb el de nens hiperactius, vostè em dirà que no. Però si.
La crisi d'autoritat no ha estat casual. En absolut. Reclamem la recuperació d'autoritat però no sabem quina. ¿Quina autoritat? Doncs la responsable, no la patriarcal ni la que va néixer amb la Il·lustració i la fallida d'elements ("és així perquè ho dic jo").
A quin tipus de persona obeeix millor l'infant?
Aquell en el qual reconeix no el poder sinó l'autoritat, aquell que veu que emana excel·lència, que potser no vol manar sinó que, simplement, comunica respecte.
Caldrà deixar de pressionar als mestres.
És clar. Han arribat al seu límit d'aclaparament, igual que els pares. Cal preparar-los per la capacitat de resposta: el mercat de la droga van a tenir aquí igual, aquí davant. 'Eduquem la seva manera de reacció davant d'ella! Vaig tenir una reunió interessantíssima amb pares de múltiples cultures: tots volien el mateix per als seus fills!
I tots anaven tan desorientats?
Ho tenen més clar les societats que encara estan en fase autoritària, però, desgraciadament, perquè allà no tens opció. Són molt resultons educativament: aclareixen les incògnites com ningú.
El pediatre francès Aldo Naouri defensa que nostres fills "no ens ho recriminaran. Ens donaran les gràcies".
En això té raó. També diu: "Si vols que el teu fill sigui demòcrata, educa'l de manera feixista. Si vols que el teu fill sigui feixista, educa'l democràticament". Aquí es va passar una mica ...
Això equival a dir que la frustració ens fa més feliços.
Per ser més feliços han d'aprendre el principi de realitat: veuras alguns dels teus desitjos frustrats i sabràs que conviure amb això és condició de la vida humana. En cas contrari, el jove davant la frustració escollirà un dels dos camins: la frustració m'enfonsa i per tant em deprimeixo o la frustració m'irrita i per tant agredeixo.
Desmenteixi un mite.
Que els homes naixem lliures. Això és totalment fals. Tampoc es neix amb voluntat! Naixem dependents i en tot cas ens costa alliberar-nos de moltes coses: les nostres pors, passions, ignoràncies, mandres ... l'infant ha d 'aprendre' a ser lliure.
Les seves frases són provocadores: "Cal eliminar la psicoanàlisi de les escoles".
I "quan el seu nen compleixi 13 anys deixi de preocupar-se per les seves notes, preocupi's pels dels seus amics". Segons sigui aquest nucli d'amics, així s'encaminarà el seu fill.
Marina, catedràtic i doctor honoris causa, confessa que el van educar "molt estrany": col·legi gratuït, fèrria disciplina, afecte i incentius. Cita a Arendt i manté que és millor manar i obeir per convicció (seducció) que per coacció (tirania). I que aquesta màxima serveix per a nens i adults.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada