2 mètodes pedagògics alternatius: Waldorf i Montessori
Si alguna cosa caracteritza els mètodes pedagògics Waldorf i Montessori és que cada un d'ells rebutja l'educació formal tal com la coneixem. És a dir, el duo pedagògic dóna alternatives a un ensenyament reglat que imposa fèrries pautes educatives.
Ara bé, el coneixement de cadascuna d'aquestes propostes s'ha d'abordar des la seva història i el seu context de desenvolupament. Tractarem donar unes pinzellades en aquest article sobre aquestes qüestions per després plantejar de manera breu els seus principis i les seves concepcions sobre el desenvolupament evolutiu .
En qualsevol cas, cada proposta té el clar objectiu de millorar l'educació i, per tant, el desenvolupament social i humà. Partint d'aquesta base, vegem amb una mica més de deteniment aquests dos mètodes pedagògics:

La pedagogia Waldorf
Aquesta escola la va fundar al 1919 el filòsof Rudolf Steiner a partir del requeriment educatiu que li va fer el director de la fàbrica de cigarrets Waldorf Astoria, al qual li interessava l'excel·lència en l'educació dels seus empleats. L'educació juvenil es desplega en tres etapes de 7 anys cadascuna:
- De 0 a 7 anys. En aquesta primera etapa primera etapa s'entén que l'aprenentatge es basa en la imitació i es juga amb plantejaments molt sensorials. Es pasta pa, es molen grans, es pinta amb aquarel·les, es fan manualitats etc.
- De 7 a 14 anys. En aquesta segona etapa es potencia la imaginació i l'art des de diferents perspectives amb diferents activitats: tallat, joc didàctics, teixits, música, natació, atletisme, etc.
- De 14 a 21 anys. S'aprèn gràcies a la inquietud per la recerca de la realitat i de la veritat. S'incentiva el pensament autònom, la recerca de l'essencial i es realitzen activitats com cosir a màquina, teixir amb telers , artesanies en metalls, cistelleries, restauració, art cinematogràfic, electricitat, etc.
Fa èmfasi en aspectes espirituals del desenvolupament evolutiu i es potencia l'expressió artística de cada persona com a ésser individual de manera complexa i holística. O sigui, pretén abastar el creixement de la persona en conjunt amb cadascuna de les seves potencialitats.
Compta amb escoles arreu del món i, com a curiositat, cal dir que personatges famosos com Jennifer Aniston o Sandra Bullock han estudiat en les seves escoles. Fins aquí la genèrica descripció que plantegem.
Cal destacar que el fons de la filosofia Waldorf és de tipus esotèric i, per tant, entra en conflicte amb la part científica que exigeix una evidència empírica per part dels mètodes pedagògics.
La pedagogia Montessori, educar nens amb alegria
La pedagogia Montessori és a l'actualitat una de les més esteses i practicades en l'àmbit educatiu.L'educadora italiana Maria Montessori va desenvolupar entre fianls del segle XIX i principis del XX un mètode pedagògic partint de la idea que un nen ha de desenvolupar les seves capacitats de manera lliure.
O sigui, no serà l'adult el que dirigeixi l'activitat del nen sinó el nen el que adapti el seu entorn al seu nivell de desenvolupament i als seus interessos d'aprenentatge. Així, el mètode planteja un desenvolupament obert en un ambient estructurat de manera integral.
En fi es potencia amb material especialitzat el descobriment del món i de les habilitats. Hi ha certs períodes sensibles , moments evolutius de gran potencial neuroemocional, en els quals l'educació és primordial. Concretament, és essencial que en el període dels 0 als 11 anys els nens explorin el seu món de la manera més autonóma possible.

Així, de manera global podem parlar de la creació de microcosmos o micromons Montessori. Això és la creació d'un entorn purament infantil: mobles de la mida dels nens, joguines que potenciïn l'exploració i la flexibilitat cognitiva, etc.
Imprescindible a Montessori: l'atenció dels pares, la participació activa en el procés d'aprenentatge dels seus nens acord amb la delineació dels períodes sensibles i la creació d'un univers basat en l'afecte i el respecte dels ritmes infantils individuals.compartir
No obstant això, més que d'un mètode pedagògic, quan parlem de Montessori ens referim a un model educatiu que abasta tot aprenentatge en base a uns plantejaments concrets. En qualsevol cas, anirem dedicant més articles sobre aquestes temàtiques per tal d'aprofundir en cada pedagogia, en les seves filosofies, en els seus materials, en les seves eines, etc.
"Ajudeu-me a fer-ho per mi mateix". Maria Montessori ens només ens va deixar un interessant model educatiu, també ens va aportar 15 consells bàsics per als ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada