Al passar-lo a l'ordinador em vaig deixar de citar 2 referents pedagògics importants a l'escola, ara els he tornat a afegir com l'original :
En un moment difícil i en un país amb dictadura , en el que
l'educació es considerava com a ideologització , als alumnes se'ls doblegava amb càstigs prova d'això es
que ,deien “la letras con sangre entran”.L'aprenentatge era a base de
memorització
Però un grup de pares i mestres entusiastes , van decidir
que era possible una altre manera d'aprendre ,això juntament amb les corrents
pedagògiques com l'escola nova , el sistema Decroly
la tradició educativa innovadora que reneixia amb Rosa
sensat .
L'escola nova és un moviment de la nova pedagogia activista
que pràcticament sorgeix arran de la inconformitat que alguns pedagogs tenien
amb el mètode educatiu tradicionista. Consisteix pràcticament en una educació
per a la vida en general, i especialment, per a la vida en societat
Es un aprenentatge que te en compte l'autoestima perquè
ajuda al desenvolupament de la pròpia imatge i la confiança per afrontar reptes
i canvis amb optimisme,potencia l'espontaneïtat .Treballar dins d'un entorn
atractiu i lliure del domini dels adults ens portà a poder descobrir el nostre propi món i
construir per nosaltres mateixos la nostra ment i cos .
A l'escola ,es seguia el sistema Montessori .
Montessori considerava l'educació com una ajuda activa per al
perfecte desenvolupament de l'ésser humà en procés de creixement . Vam aprendre
a treballar de manera independent. També el sistema decroly que es
caracteritza per treballar per centres d’interès.
Com que des d'una curta edat se'ns ha motivat a prendre
decisions, podíem resoldre problemes i escollir alternatives apropiades per
gestionar així el nostre temps. Els nens
de l'Heura érem usualment adaptables. Els mestres eren uns facilitadors . Recordeu com era la nostra aula : taules amb
cadires de la mida dels nens, rentamans i banys baixos, catifes per delimitar
àrees de treball i absolutament tot a al nostre abast . Com diu Célestine Freinet ajudar les
potencialitats de cada individu: "tota pedagogia que no parteix de
l'educant és un fracàs, per a ell i per a les seves necessitats i les aplicacions més
íntimes" . I La tasca del professor es : "posar a la seva disposició
les tècniques més apropiades i els instruments adequats a aquestes tècniques"
.
L'escola Heura va durar pocs anys ,potser perquè era una
utopia , però ens va impregnar .
No som diferents però ens va potenciar el millor de
nosaltres.Cap de nosaltres es igual ,tots hem escollit segons les nostres
habilitats i aptituds. Ens veu ensenyar que l'important de l'escència de
cadascú , es que podem ser el que volguem ,posant-hi il·lusió i esforç.
Gracies per fer-nos ser nosaltres mateixos com som.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada